Selecteer een pagina
minderen-met-alcohol-hoe-doe-je-dat-trouw-2

Ruim de helft van de Nederlanders drinkt te veel. Dan gaat het niet over de categorie zware alcoholisten, maar over de mensen die regelmatig een paar glazen drinken. Voor deze groep is stoppen met drinken te rigoureus. Minderen? Ja, graag. Maar hoe doe je dat? Elke dag een of twee glazen min- der? Er is een betere manier, zegt Sigrid Sijthoff.

 

De oud-huisarts en oprichter van de verslavingszorginstelling Kick Your Habits schreef een boek over minderen dat begin november verschijnt. Proost, heet het. “Alcohol lijkt een fantastisch middel”, zegt ze.

 

“Om te beginnen is het effect op ons gewicht enorm”, zegt Sijthoff. Ten tweede: alcohol staat bekend als een slaapmutsje, maar dat is het niet. Je valt weliswaar sneller in slaap, maar de kwaliteit van je slaap is minder. Nog een belangrijke tip van Sijthoff: zorg ervoor dat je rond een uur of vijf ’s middags iets eet. “Ons brein kan slecht onderscheid maken tussen drinkhonger en eethonger. Wellicht heb je eigenlijk trek in eten, maar pak je toch een glas alcohol. Mensen die tegen vier uur ’s middags bijvoorbeeld wat nootjes eten, kunnen het glas makkelijker weerstaan.”

 

Lees het hele artikel hier

Een praktisch en opgewekte gids

voor alle Nederlanders die eigenlijk te veel drinken